Ποια ήταν τα σωστότερα θέματα στις φετινές εξετάσεις Θετικής κατεύθυνσης;
Φοιτήτριες στις ΗΠΑ, 1973
Υπό: Ed Uthman CC BY-SA 2.0, Wikimedia Commons
|
Λογικό είναι, διάφοροι εμπλεκόμενοι αλλά και απλοί θεατές, να παίρνουν θέση πάνω σ' αυτό το γεγονός και να εκφράζουν γνώμες. Και η άμεση γνώμη που εκφράζεται, πριν ακόμα βγουν οι εξεταζόμενοι από τις αίθουσες, είναι αυτή επί των θεμάτων. Έτσι ακούμε ότι τα θέματα του μαθήματος ήταν βατά, για καλά διαβασμένους, κάλυπταν όλη την ύλη, ήταν πολλά, ήταν εύκολα ή ήταν απαράδεκτα.
Και πολλοί κάθονται εκ του ασφαλούς και πετροβολούν τις επιτροπές των θεμάτων. Και φέτος το μεγαλύτερο πετροβολητό το εισέπραξαν οι Χημικοί. Αλλά όταν καταλαγιάσει ο κουρνιαχτός βλέπουμε ότι οι καλύτεροι θεματοθέτες ήταν αυτοί της Χημείας.
Ποιος είναι ο στόχος των Πανελληνίων εξετάσεων
Πριν μερικά χρόνια όταν ο βαθμός των Πανελληνίων για το κάθε πανελληνίως εξεταζόμενο μάθημα έμπαινε στο απολυτήριο ο στόχος ήταν να βρεθεί ποιος μαθητής πρέπει να περάσει τη τάξη και ποιος πρέπει να απορριφθεί. Όμως σήμερα είναι ένας διαγωνισμός για να επιλεγούν ποιοι είναι οι καταλληλότεροι υποψήφιοι για να μπουν σε κάθε σχολήΕισαγωγή φοιτητών στο „Natio Germanica Bononiae“ University of Bologna, 15ος αιώνας Υπό: Stefan Bernd., Public Domain, Wikimedia Commons |
Και έτσι πιστεύουμε ότι μπορούμε να συνάγουμε το κατά πόσον μπορεί να μαθαίνει εύκολα και γρήγορα καινούργια πράγματα πάνω στο γνωστικό αντικείμενο. Προσπαθούμε να βρούμε ποιος είναι ο πιο ικανός να μπει σε μια σχολή και μέσα σε τέσσερα χρόνια να μάθει καινούργια πράγματα, και να γίνει ειδικός ή/και επιστήμονας. Και η κάθε σχολή προσπαθεί να πάρει τους ικανότερους για να τους εκπαιδεύσει.
Πώς μπορεί η επιλογή να γίνει με αξιόπιστο και ακριβή τρόπο;
Ο διευθυντής του σχολείου στην Ταϊλάνδη Υπό: Tevaprapas CC BY 3.0, Wikimedia Commons |
Η κάθε σχολή λίγο πολύ καθορίζει ποια μαθήματα την ενδιαφέρουν. Χρειάζονται βέβαια βελτιώσεις.
Είναι λογικό ότι κάποιος υποψήφιος μπαίνει στη Θεολογική και δεν έχει εξεταστεί εάν έμαθε κάτι από τα θεολογικά μαθήματα στο Λύκειο; Είναι δυνατόν να μπει κάποιος σε σχολή επιστημών χωρίς να ξέρει Αγγλικά, όταν όλη η βιβλιογραφία της Χημείας είναι στα Αγγλικά; Ή το άλλο το ακόμα πιο παράλογο της προηγούμενης δεκαπενταετίας όπου κάποιος έμπαινε στους Χημικούς χωρίς να έχει καθόλου Χημεία αλλά επειδή ήταν πολύ καλός στο ΑΟΔΕ (Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων).
Ποια είναι τα σωστά-κατάλληλα θέματα;
Τα σωστά θέματα είναι αυτά που κατατάσσουν τους υποψήφιους ισόποσα σε κάθε βαθμό.Δηλαδή εφόσον έχουμε 30000 υποψηφίους θα έπρεπε μετά την βαθμολόγηση των γραπτών να έχουμε από 1500 υποψήφιους σε κάθε βαθμό. Τα θέματα πρέπει να είναι τέτοια ώστε 1500 να γράψουν για 19 έως 20, 1500 για 18-19 κ.ο.κ.
Η βέλτιστη κατανομή υποψηφίων ανά βαθμό για τις Πανελλήνιες θα έπρεπε να είναι κάπως έτσι |
Τώρα αν η επιτροπή θεμάτων θέλει να βελτιώσει την ακρίβεια επιλογής στις σχολές υψηλής ζήτησης πρέπει να δυσκολέψει τα θέματα που θα βάλει και να έχει λιγότερους υποψηφίους που σκόραραν τις υψηλές βαθμολογίες. Ας πούμε γύρω στους 350 για 19 έως 20, 450 για 18-19 κ.ο.κ. Και αυτό είναι κρίσιμο να γίνει διότι η ακρίβεια της βαθμολόγησης είναι περιορισμένη.
Ο νόμος για τις εξετάσεις αποδέχεται μια διαφορά μέχρι 12 μορίων μεταξύ των δύο βαθμολογητών, δηλαδή ένα σφάλμα μέτρησης +/- 6 μορίων. Που σημαίνει ότι όταν ένας υποψήφιος πήρε 94 στη Χημεία επειδή ο ένας βαθμολογητής έβαλε 100 και ο άλλος 88, θα μπορούσε κάλλιστα να είχε πάρει 100 (αν ο πρώτος βαθμολογητής είχε δίκαιο και πράγματι αυτό ήταν ένα γραπτό που άξιζε 100 και το υιοθέτησαν και οι δύο βαθμολογητές) ή 88 αν είχε δίκαιο ο 2ος βαθμολογητής. Για να καταλάβετε τι σημαίνει αυτό, ένας υποψήφιος που συγκέντρωσε 19000 μόρια και μπαίνει στην Ιατρική Αθηνών, θα μπορούσε κάλλιστα να είχε συγκεντρώσει 16800 μόρια και να μην μπει πουθενά (καθ' υπερβολήν). Ο ίδιος υποψήφιος, με τα ίδια γραπτά, μόνο που την πρώτη φορά τα γραπτά του βαθμολογήθηκαν με 95 και από τους δύο βαθμολογητές και τη δεύτερη με 84 (11 μόρια διαφορά).
Ευτυχώς ότι μια τέτοια ακραία συγκυρία όπου όλο το σύμπαν έχει συνωμοτήσει εναντίον του υποψήφιου έχει πάρα πολύ μικρή πιθανότητα.
Αλλά δυστυχώς μόνο μετά την βαθμολόγηση των γραπτών θα ξέρουν οι θεματοθέτες αν πετύχανε το στόχο τους για ισοκατανομή υποψηφίων με μείωση στις υψηλές βαθμολογίες. Και γι' αυτό πρέπει να έχουμε άπειρη εκτίμηση σ' αυτούς που το καταφέρνουν.
Πως κρίνονται τα φετεινά θέματα.
Η κατανομή των υποψηφίων της θετικής κατεύθυνσης ανά βαθμό |
Νεοελληνική Γλώσσα
Στις φετινές εξετάσεις η Ν. Γλώσσα ακολούθησε την συνηθισμένη της κατανομή με μια κορυφή στο 14-15 όπου συσσωρεύονται 5000 υποψήφιοι, ενώ στο 19-20 είναι μόνο 30. Είναι η συνηθισμένη κανονική κατανομή, η καμπύλη κώδωνος που συγκινεί πολλούς. Αλλά η εξέταση όπου μόνο το 0,1% είναι πάνω από το 19 και μόνο 1,72% πάνω από το 18 και τα 2/3 των υποψηφίων συσσωρεύονται σε 5 μονάδες (από 12 έως 16) δεν είναι κατάλληλη για τις Πανελλήνιες. Τι θέλουν να μας πουν αυτά τα θέματα; Ότι μόνο οι 30 υποψήφιοι για τις θετικές επιστήμες μιλάνε σωστά τα Ελληνικά που απαιτούνται για να γίνεις μηχανικός ή γιατρός. Οι Πανελλήνιες εξετάσεις δεν είναι διαγωνισμός για την εύρεση του αυριανού Σεφέρη. Και αν προστεθεί και η μειωμένη αξιοπιστία βαθμολόγησης, αφού στο 11,4% των γραπτών οι δύο βαθμολογητές είχαν 12 μονάδες διαφωνία και το γραπτό πήγε σε αναβαθμολόγηση, προφανώς η Ν. γλώσσα δεν είναι το κατάλληλο εργαλείο (μάθημα) για να κάνεις διαλογή υποψηφίων.Πιθανόν η Ν. Γλώσσα θα έπρεπε να συμμετέχει στις εξετάσεις ποιοτικά σαν κατώφλι απόρριψης. Δηλαδή αν δεν πάρεις 13 δεν δικαιούσαι να συμμετέχεις στις εξετάσεις για το Πολυτεχνείο. Για τη Νομική το κατώφλι αυτό θα μπορούσε να είναι το 15 και για τη Φιλολογία το 16.
Μαθηματικά και Φυσική
Τα μαθηματικά και η φυσική έδωσαν μια ισοκατανομή υποψηφίων με 1200 και 1900 υποψήφιους σε όλο το φάσμα από το 9 έως το 20. Τα μαθηματικά είχαν 21000 υποψηφίους και η Φυσική 30000. Οι επιτροπές τα κατάφεραν πολύ καλά!Χημεία και Βιολογία
Πάνω και κάτω από τα μαθηματικά και τη φυσική, βρίσκονται τα θέματα Χημείας και Βιολογίας (κατεύθυνσης).Στην χημεία έχουμε ισοκατανομή υποψηφίων μέχρι το 15 και μετά το 16 (80 μονάδες) η κατανομή των υποψηφίων πέφτει από το 6% στο 5%, 3% και τέλος στο 1,4%.
Οι χημικοί τα κατάφεραν τέλεια. Και ας δέχτηκαν το εντονότερο μπούλινγκ από τα μέσα.
Συμβίωση θαλάσσιας ανεμώνης με το ψάρι κλόουν
Υπό: Jan Derk, Public Domain, Wikimedia Commons
|
Τι σημαίνει αυτό. Πάνω από το 16 δηλαδή λίαν καλώς έχουν γράψει 6500 υποψήφιοι (από τους 15000 που έδωσαν Βιολογία) και πάνω από το 19 βρίσκονται 2500 υποψήφιοι. Δηλαδή όλοι οι εισακτέοι της Ιατρικής, περίπου 1000 άτομα θα έχουν γράψει 20 στη Βιολογία. Τώρα ποιος θα μπει στην Αθήνα και ποιος στην Αλεξανδρούπολη, ποιος θα μπει στην Ιατρική και ποιος στην Οδοντιατρική, θα το αποφασίσουν τα άλλα μαθήματα. Και παραδοσιακά αυτή τη λεπτορύθμιση τη κάνει η Ν. Γλώσσα με τα γνωστά προβλήματα αναξιοπιστίας. Φέτος ευτυχώς μπήκε και η εξαιρετικά αξιόπιστη Χημεία (με μόνο 0,47% αναβαθμολογήσεις) σ' αυτό το παιχνίδι της λεπτορύθμισης. Δηλαδή η Βιολογία αυτοκαταργήθηκε.
Αλλά μην πυροβολείτε τους Βιολόγους. Μετά τη Χημεία το έργο των βιολόγων ήταν δίκοπο μαχαίρι,
Η αδικία των εύκολων θεμάτων.
Προσέξτε τώρα πως τα εύκολα θέματα αδικούν τους καλούς υποψηφίους.Μια μαθήτρια που στοχεύει με αξιώσεις την Ιατρική, γράφει 17,5 στη Γλώσσα, 19,5 στη Φυσική και την πατάει στη Χημεία. Κάτι της πάει στραβά και χάνει το πανεύκολο Α θέμα της πολλαπλής επιλογής. Το έχει απαντήσει όλη η Ελλάδα εκτός απ' αυτήν. Κάνει και άλλη μια αστοχία με την ασπιρίνη στο Β θέμα και παίρνει τελικά 16. Σκέπτεται όμως ψύχραιμα και λέει δεν χάθηκαν τα πάντα, θα ρεφάρω με τη Βιολογία. Πράγματι πηγαίνει στη Βιολογία και γράφει για 20.
Ωϊμέ όμως! Βγαίνει έξω από την αίθουσα και τι ανακαλύπτει. Ότι ακόμα και η κουτσή Μαρία στη Βιολογία, που έχει και αυξημένη βαρύτητα για την Ιατρική, έγραψε 20. Έτσι το πλεονέκτημά της, ο κόπος της, που διάβασε διπλάσιες ώρες από τη Μαρία, ακυρώθηκε.
Γιατί; Γιατί τα θέματα της Βιολογίας ήταν εύκολα.
Συμπέρασμα
Αρχικά η εξέταση της Ν. Γλώσσας, που θεωρώ ότι είναι απόλυτα αναγκαία, θα έπρεπε να είναι ποιοτική της μορφής: προχωράς στο επόμενο στάδιο ή απορρίπτεσαι.Όχι μπούλινγκ στους Χημικούς
Υπό: Stop_bullying_Serbia,
Public Domain, Wikimedia Commons
|
Στα υπόλοιπα μαθήματα, για να επιτελέσουν τα θέματα τον σκοπό τους, θα πρέπει να πετύχουν ισομερή (ή κατιούσα) κατανομή των υποψηφίων με έντονη μείωση στις υψηλές βαθμολογίες 18, 19 και 20.
Τα εύκολα θέματα είναι καταστροφικά και ΑΔΙΚΑ. Φαινόμενα όπου το 30% των υποψηφίων παίρνουν άριστα πρέπει να σταματήσουν. Θα πρότεινα έως και την ακύρωση του αντίστοιχου μαθήματος και επανεξέταση, πράγμα που όλοι μας βέβαια καταλαβαίνουμε ότι είναι εξαιρετικά δύσκολο.
Επίσης και τα πολύ δύσκολα θέματα είναι εξ' ίσου αυτοκαταστροφικά για την συμμετοχή του μαθήματος σε εξετάσεις. Είναι λάθος όλοι οι υποψήφιοι να συσσωρεύονται σε ένα στενό φάσμα βαθμολογιών και στις υψηλές βαθμολογίες να μην υπάρχει κανείς.
Και κλείνοντας ας τονίσουμε ότι τα τελευταία χρόνια τα θέματα είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Και φέτος τα καλύτερα θέματα τα έβαλε η επιτροπή χημείας η οποία και υπέστει την εντονότερη κριτική.